Situationsträning - Aktiv

Situationsträningen är ett diskussionsunderlag för er att arbeta med värdegrundsfrågor och utveckling av er verksamhet. Här finns ett stort urval av frågeställningar, välj dem som ni tycker passar bäst in i er situation eller frågor ni känner är aktuella.


Diskussionsunderlaget är kategoriserat utifrån Svenska Skidförbundets värdegrund. Välj de frågor ni tycker passar er situation.

Glädje och gemenskap • Demokrati och delaktighet • Allas rätt att vara med • Rent spel 


Glädje och gemenskap

Barn- och ungdomsidrott ska genomsyras av glädje och gemenskap.

Visa frågorna +

  • Vad är det roligaste med att åka skidor i din förening?
  • Hur ser en rolig och utvecklande träning ut?
  • Hur bör en tränare vara för att du ska trivas och känna utveckling?

Du upplever att du tappat visst intresse för träningen, men brottas med att du har nästintill alla dina kompisar där och funderar på hur du vill göra framåt. Slutar du nu vet du att det kommer kännas svårare att komma tillbaka.

Visa frågorna +

  • Vad tror du kan göra att du tappar intresset för själva idrotten?
  • Hur skulle dina tränare kunna stimulera dig att stanna kvar?
  • Hur skulle dina träningskompisar kunna göra för att få dig att bli mer motiverad att fortsätta?

Du har haft en bra utveckling och lärt dig massa nytt under en längre period. Nu upplever du att du står still och fortsätter inte att utvecklas. Ditt engagemang och din tro på din egen förmåga börjar därför vackla.

Visa frågorna +

  • Vad tror du det är som gör att det kan kännas så?
  • Hur kan dina tränare stödja dig att komma vidare?
  • Hur kan dina träningskompisar stödja dig att komma vidare?

Demokrati och delaktighet

I takt med mognadsgrad och utveckling ska du som aktiv känna att du får en ökad möjlighet att ge synpunkter och vara med och påverka träningsverksamheten

Visa frågorna +

  • Känner du att det stämmer i din förening och verksamhet?
  • Vad vill ni vara med och påverka?
  • Hur ska det göras på bästa sätt?

Inom barn- och ungdomsidrott har alla som vill vara med rätt att vara det, oavsett ambitionsnivå och tidigare erfarenheter. Du som aktiv ha rätt att få stöd för att utvecklas.

Visa frågorna +

  • Tycker du att du får det stöd som du önskar i föreningen för att utvecklas?
  • Är det något som kan förbättras eller ändras?

Du ser att det alltid är samma träningsgrupper som får använda de stora och “bästa” träningsytorna. Du och dina träningskompisar tycker att det känns orättvist. Ni vill också träna där för att få möjlighet till den utrustning och material som finns.

Visa frågorna +

  • Hur skulle du agera i en sådan situation?
  • Hur tycker du att tränare och andra ledare bör agera i en sådan situation?

Du får en utmaning att göra ett trick på skidor över ett hopp. Din tränare är tydlig och menar på att du kommer klara det utan problem. Du är dock rädd och vågar inte riktigt pröva.

Visa frågorna +

  • Vad tror du det är som gör att du känner dig rädd och inte vågar?
  • Hur kan dina tränare stödja dig för att våga pröva?
  • Hur kan dina träningskompisar göra för att få dig att våga pröva?

Din tränare förklarar en ny övning som ni ska göra. Du förstår dock inte hur den ska gå till men vågar inte fråga öppet för att du är rädd att andra ska tycka att du är dum.

Visa frågorna +

  • Hur går du tillväga?
  • Vad kan tränaren göra när hen ska lära ut en ny övning för att hjälpa dig och dina träningskompisar att förstå?
  • Vilket stöd skulle du önska att du fick från andra i din närhet?

Du får en ny kompis i träningsgruppen som har tränat i en annan förening förut. Du ser att hon kan saker som ni inte fått lära er. Du blir nyfiken och vill gärna lära dig det också.

Visa frågorna +

  • Hur skulle du göra om du var i denna situationen?
  • Vad skulle tränarna kunna göra?

Allas rätt att vara med 

Du har tränat i en grupp under lång tid med träningskompisar som är ganska lika dig själv. Gruppen fungerar fint och ni upplever att ni har stark samhörighet. En dag börjar det en ny i gruppen, som ni spontant upplever som annorlunda. Hen går två gånger på träningarna men dyker sedan inte upp.

Visa frågorna +

  • Hur tror du att den nya personen kände sig?
  • Vad anser du är viktigt att tänka på när det kommer någon ny till gruppen?

Du märker att dina tränare börjar dela in grupper utifrån hur långt man kommit i utvecklingen och ger mer tid till de som upplevs som ”duktigast”. Även om du själv ligger någonstans i mitten av träningsgruppen utvecklingsmässigt, så känner du olust och obehag då flera klubbkompisar blir drabbade.

Visa frågorna +

  • Varför tror du att tränarna gör på det här sättet?
  • Hur skulle du göra om du hamnade i den här situationen?
  • Hur kan ni undvika att detta händer framöver?

 Rent spel

Om du ser en medtävlande bryta mot en tävlingsregel under tävling, vad gör du då?

Visa frågorna +

  • Har du varit med om någon tävlingssituation då regler blivit aktuella eller diskuterats?
  • Känner du att du har en bra kunskap om de tävlingsregler som gäller för den nivå du tävlar på?

Din pappa är ofta ute längs tävlingsbanan och hejar på dig, för att ta sig dit bryter han mot tävlingsreglerna genom att åka i banan/ efter spåret mot åkriktningen.

Visa frågorna +

  • Vad tycker du om det?
  • Vilka signaler sänder pappan till er aktiva?

Du hör att några av dina träningskompisar pratar skit om en annan i gruppen som inte är närvarande för tillfället. Du står bredvid och känner dig illa till mods och vet inte vad du ska göra.

Visa frågorna +

  • Vad tror du det är som gör att kompisarna pratar skit om någon som inte är närvarande?
  • Hur skulle du göra om du hamnade i den här situationen?
  • Vad tror du kan påverka till att den som står bredvid väljer att inte säga något?

Ni i träningsgruppen har gemensamt tagit fram spelregler för hur ni ska vara mot varandra. Spelreglerna utgår i föreningens värdegrund och de samtal som ni har haft. Ni har också kommit överens om att alla har ett ansvar att uppmärksamma och säga ifrån om ni tycker att någon inte följer spelreglerna. Du som enskild utövare har vid flera tillfällen upplevt att spelreglerna inte följs, men att dina tränare och andra träningskompisar inte reagerar. Vid ett specifikt träningstillfälle känner du att du blir orättvist behandlad, och du känner dig både sårad och frustrerad.

Visa frågorna +

  • Hur skulle du göra om du hamnade i den här situationen?
  • Vad tror du det är som gör att spelreglerna inte följs?
  • Vad tycker du att tränarna bör göra?

Du har en tränare som du upplever är lite väl närgången med dig. Hen vill gärna stå nära, lägga armen runt din axel och smeka din arm. Tränaren är väldigt snäll, duktig och kompetent som tränare och har aldrig sökt upp dig på något sätt utanför träningen. Du känner dock ett visst obehag över att hen är närgången.

Visa frågorna +

  • Hur skulle du göra om du hamnade i den här situationen?
  • Har du sett eller upplevt något liknande själv?
  • Hur skulle du önska att föreningen hanterade frågan om de fick kännedom om den?
  • Hur skulle ni kunna undvika att något sådant händer i er verksamhet?

Fler sätt att utveckla dig själv och verksamheten